Monday, June 22, 2009

Dr. Farhan Hadi, Syeikh Nur, dan Habaib

Berdiri solat isyak di belakang Dr. Farhan Hadi bersama isteri beliau dan sahibah beberapa malam yang lalu membuatkan airmata ana mengalir lesu. Betapa janji Allah itu benar bahawa isteri yang baik itu Allah sediakan buat seorang suami yang baik juga. Kerjaya apa saja bukanlah isu besar selama mana dunia tidak menghuni hati seseorang, apabila jalan tarbiyah yang dilaluinya, apabila Quran dan zikrullah yang menjadi makanan hariannya, apabila sunnah Rasul yang menjadi pakaiannya, dan apabila kata-kata nasihat yang sering menjadi topik perbualannya. Beberapa ketika dahulu ana berkenalan dengan Ummu Firas yang suaminya seorang Chef disebuah hotel terkemuka di ibu negara. Dalam kesibukan bekerja, mereka masih meluangkan masa hadir ke majlis-majlis ilmu terutama yang dipimpin oleh para habaib. Sungguh ana bergembira dengan kesungguhan mereka. Sekurang-kurangnya, disamping berkereta mewah, berpakaian yang mahal dan cantik, mereka tetap memperuntukkan sebahagian masa dan leluasa kudrat untuk duduk mengingati Allah dan RasulNya sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam. Jika nak disenaraikan contoh, terlalu banyak. Lebih-lebih lagi daripada kalangan para habaib yang bersifat dengan sifat tawadhu’ dan pemurah. Mungkin ana akan kongsikan dalam entry yang lain insyaAllah.

Semalam, guru yang sangat ana hormati, Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki berjaya mengkhatamkan kitab Hadith Riwayat 10 Sahabat Jilid 2 sekaligus menamatkan ‘kontrak’ pengajian beliau di Masjid Al-Falah USJ 9 tanpa beliau ‘highlight’kan sebab-musabab beliau membuat keputusan yang ternyata mengejutkan sebahagian besar ahli jemaah masjid. Teringat ketika kereta ana masuk ke perkarangan masjid, hati ana melonjak gembira kerana jumlah kereta yang di’park’ di parking lot masjid hampir penuh. Kasut-kasut juga banyak tersusun di atas rak dan di lantai pintu masuk masjid. Melangkah ke dewan solat sekali lagi hati ana teruja melihat jumlah para penuntut ilmu yang jauh lebih banyak daripada biasa. Hampir separuh ruang solat masjid penuh dengan tholabul ilmi. Ana mula meneka, mungkin Kak Nani (lecturer KUIS) ‘mengangkut’ bersama anak-anak murid beliau hadir dalam majlis ilmu bersama ulama’ yang sedia dikasihi dan dihormati oleh para peminat kuliah-kuliah pengajian beliau selama ini. Ketika selang masa rehat, ana sangat gembira bersalaman dengan Kak Nani dan sangat berterima kasih atas susah payah dan usaha murni beliau.

Selasai makan, kami duduk lagi bertalaqi, menadah kitab di depan Syeikh Nur. Seperti biasa, bersama lontaran-lontaran ilmu dari Tuan Syeikh, kami sangat terhibur dengan senda gurau dan bakat humor beliau. Akhirnya kitab hadith tersebut berjaya juga dikhatamkan setelah satu tempoh waktu yang agak lama. Pastinya disebabkan pengajian bersama Tuan Syeikh hanya berlangsung setiap dua bulan sekali. Kemudian Tuan Syeikh minta sedikit waktu untuk mengumumkan sesuatu. Mendengar keputusan beliau untuk menutup terus majlis pengajian beliau di masjid Al-Falah membuatkan rasa gembira dan teruja ana setiap kali berada dalam majlis beliau bertukar menjadi hiba. Airmata mula mengalir. Entah berapa kali dikesat masih juga mengalir. Ana percaya, pastinya jauh di sudut hati murid-murid beliau tak putus-putus berdoa, mudah-mudahan kami semua masih diberi kesempatan untuk terus duduk bertalaqi dalam majlisnya beliau dan mengambil ilmu dari beliau.

Antara amanat terakhir Syeikh Nur di Al-Falah:
1. Hendaklah kalian terus menghormati ilmu dengan menjaga adab-adab menuntutnya

2. Letakkan kemuliaan ulama’ itu sesuai dengan tempatnya

3. Jangan memilih-milih guru, tidak kira guru itu dari kalangan habaib atau bukan kerana sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam mengenai ulama’ itu bersifat umum bahawa “Sesungguhnya ulama’ itu pewaris Nabi” [walaupun majalis bersama para habaib tetap ada extra-valuenya-alfagerah]

4. Seorang ulama’ itu harus bersifat tawadhu’ dan hormat kepada ulama’ yang lain. Tuan Syeikh menceritakan contoh sifat tawadhu’ Al-Habib Umar ben Hafidh yang turut mencium tangan ulama’ yang mencium tangan beliau walaupun beliau seorang habib

5. Yang dikatakan ulama’ itu adalah mereka yang faqih. Faqih bermakna mereka bukan hanya ‘alim, tapi benar-benar beramal dengan ilmunya

6. Akhir sekali Syeikh Nur mengucapkan jutaan terima kasih dan jazakumullah khairan jaza’ kepada imam-imam Masjid Al-Falah, Ahli Jawatankuasa masjid dan semua hadirin atas komitmen yang telah diberikan sepanjang pengajian beliau di masjid tersebut dan selainnya.

Ustaz Azian pula mewakili semua yang hadir mengucapkan penghargaan diatas segala jasa baik Tuan Syeikh selama ini dan tak putus-putus memohon maaf atas segala kekhilafan yang timbul sepanjang keberadaan Tuan Syeikh di sini. Berkali-kali juga harapan semua ahli jemaah diutarakan agar Tuan Syeikh sudi membuka kembali majlis pengajian di Masjid Al-Falah pada suatu masa nanti. Mudah-mudahan harapan yang setinggi Jabal Uhud (seperti yang sering dicontohkan oleh Tuan Syeikh sendiri) dimakbulkan Allah subhanahu wa ta’ala. Majlis pun ditangguhkan walaupun masih ada ahli jemaah yang kelihatan terpinga-pinga dengan sesi pengumuman, penghargaan dan pengharapan pada pagi itu. Walaupun masih dalam keadaan sedih, ana dan sahabat meneruskan kembara mencari ilmu kami ke destinasi yang seterusnya, Madrasah An-Nur yang terletak di Pantai Dalam, Petaling Jaya.

Ana sedia maklum yang minggu ini akan diadakan bacaan Mawlid Dhiya ul Lami’ yang dipimpin oleh Al-Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid. Justeru tinggi harapan ana yang kami masih punya kesempatan untuk turut berada dalam majlis tersebut walaupun ana sedar peluangnya agak tipis. Ketika kami sampai, azan Zuhur sedang dikumandangkan dan masih ada saki baki muslimin yang menunggu giliran untuk berwudhu’. Kami terpaksa menunggu keadaan reda sebelum Habib Idrus ben Hafidh memberi isyarat kami boleh menyusup masuk ke ruang muslimat. Seperti dijangka, bahagian muslimat juga agak ‘huru-hara’ dengan jemaah muslimat berbaris mununggu giliran untuk berwudhu'. Melihatkan sikap ‘menyibuk’ anak-anak kecil yang turut berebut-rebut keluar masuk tandas membuatkan ana tersenyum sendiri. Ketika hampir sampai giliran ana, ternampak kelibat Habib Faisal Al-Habsyi datang bersama isteri beliau, Hababah Syarifah Masyitah ben Yahya. Terdetik di hati ana, "ada yang lagi lewat hehe...". Sempat mencuim tangan dan memeluk hababah, kali pertama ana melihat putera mereka 'in-real', Sidi Syed Ali Masyur al-Habsyi.

Walaupun agak sedih kerana kami tak sempat bersama ketika majlis Mawlid Nabi kita sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam berlangsung, masih kesyukuran dipanjatkan kepada Allah dan selawat ke atas Saiyyiduna Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam kerana kami masih diberi rezeki melihat wajah para hababah yang hadir. Ummi Asma’, sidty Aminah ben Syeikh Abu Bakr ben Salem, Sidty Farihah ben Syihab, Sidti Alawiyah Al-Jufri, Sidty Munirah ben Hafidh, juga putera puteri mereka, Sidi Syed Salem ben Hafidh, Sidi Syed Ahmad Masyur Al-Haddad, Sidi Syed Abdul Qadir Al-Haddad, Sidti Fatimah Al-Hamid, Sidti Zainab Al-Hamid dan habaib yang lain. Sungguh melihat wajah-wajah mereka bisa meringankan beban kerinduan kepada Datuk mereka yang Mulia, Saiyyiduna Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam dan merekalah antara nikmat terbesar yang Allah anugerahkan kepada ummat Nabi Agung, Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam agar ummat merasa dekat dengan Nabi mereka.

Selesai solat dan makan tengahari yang disediakan kakak-kakak yang level kasih mereka kepada Baginda Nabi sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam dan ahl bait Baginda sudah berada pada tahap executive mungkin, kami duduk bertanya khabar dan berkongsi cerita dengan para hababah dan muhibben yang lain. Walaupun sebentar cuma, mudah-mudahan tetap ada barakahnya insyaAllah.

"Allahumma sholli wa sallem wa baarik ‘alaihi wa ‘ala aaleh wa ashhabeh”

5 comments:

  1. salam,

    Adikku yang tercinta, latifah

    salam ramadhan, baru lah akak dapat letak kan comment di sini, sampaikan salam akak pada nana dan kak ikin ya, rindu pada kalian, rindu juga pada majlis ilmu, dan rindu amat pada majlis skh nur.....

    sedih juga baca amanat2 terakhir skh nur di al falakh, semoga kita sentiasa di beri izin untuk berhimpun di majlis beliau lagi

    k.alida

    ReplyDelete
  2. Lupa, minta izin copy amanat itu ya

    k.alida

    ReplyDelete
  3. salam

    kak alidaaaaaaaa!!!!

    da lama tak dengar kabar brita kak.. sibuk ke kak? insyaAllah, titipan salam kak buat kak ikin & nana akan ju sampaikan (^_^)

    memang kita semua rindu banget dengan kuliahnya Syeikh Nur.. ju yang sempat satu majlis d Masjid Negara pun rasa tak puas. Biiznillah, flight abi delay ari tuh, makanya pengisian tak lama sangat huhu.. Alhamdulillah 'ala kullu hal~

    tak sabar nak jumpa kak! bleh kita sembang panjang insyaAllah ^_^ mohon doakan alfagerah & keluarga juga ye kak.. du'a bi du'a insyaAllah!

    Ramadhan Kareem! Kullu 'aam wa antum bikheir..

    ReplyDelete
  4. Salam..mohon ambil beberapa isi..syukran

    ReplyDelete