Monday, January 19, 2009

Final Semester yang Melelahkan

Hampir sebulan melalui final semester yang melelahkan. Kadang-kadang terasa seperti mahu berputus asa dengan dunia yang menyesakkan fikiran. Tapi hidup kan perlu diteruskan apa adanya kerana kita hidup di dunia yang sekejap ini dengan tujuan ubudiyyah, bukan sekadar bersenang-lenang dengan dunia dan segala perhiasannya.

Bersama lelah dunia, lebih lelah lagi melayani turun naiknya iman yang menuntut perhatian yang bukan sedikit. Jadi ajaklah diri kita untuk terus memohon perhatian dan rahmatNya Allah yang dengan rahmatNya itulah kita akan mendapat pandangan kasih-sayangNya Allah, pengampunan atas dosa-dosa dan keterlanjuran kita. Mudah-mudahan kita diberikan sedikit belas untuk turut mendapat hadiah doa dan kasihnya Rasulullah sallallahu 'alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam seperti orang-orang yang tidak ada sedetik pun umur mereka tersisakan daripada mengingati Allah dan hati mereka sentiasa rindu untuk bertemu Allah dan KekasihNya yang mulia, Saiyyiduna Rasulullah sallallahu 'alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam.

Dibawah alfaqirah kongsikan bersama sahabat-sahabat kiriman email daripada seorang ahl bait Rasulullah sallallahu 'alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam yang cinta sekali beliau dengan gelar Salsabila, terjemahannya juga hasil buah tangan ahl bait Rasulullah sallahu 'alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam, Habib Taufik Jamalullail. Mudah-mudahan kalian tergolong itrah yang Baginda Nabi banggakan sehingga detik kalian kembali berkumpul bersama Datuk kalian yang mulia, Saiyyidul Kaunain wa al-Tsaqalain, sallallahu 'alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam dan mudah-mudahan kami diberi rezeqi menyertai kalian.


جُدْ بِلُطْفِكْ يَا إِلَهِي مَن لَهُ زَادٌ قَلِيلُ

Kurniakan dengan kelembutan-Mu wahai Tuhanku bagi sesiapa yang sedikit bekalannya

مُفْلِسٌ بِالصِّدْقِ يَأتِي عِندَ بَابِكْ يَا جَلِيلُ

Dalam keadaan muflis dia datang dengan ketulusan di sisi pintu-Mu wahai Tuhan Maha Tinggi

ذَنبُهُ ذَنبٌ عَظِيمٌ فَاغْفِرِ الذَّنبَ الْعَظِيمَ

Dosanya adalah dosa yang besar, maka ampunkanlah dosa besar tersebut

إِنَّهُ شَخْصٌ غَرِيبٌ مُذْنِبٌ عَبْدٌ ذَلِيلُ

Sesungguhnya dia itu adalah orang dagang, berdosa dan hamba yang hina

كَيْفَ حَالِي يَا إِلَهِي لَيْسَ لِي خَيْرُ اْلأَعْمَالِ؟

Bagaimanakah keadaanku wahai Tuhanku, aku tidak memiliki amalan-amalan baik?

سُوءُ أَعْمَالِي كَثِيرٌ زَادُ طَاعَاتِي قَلِيلُ

Amalan jahatku banyak sekali sedangkan bekalan ketaatanku amat sedikit


Allahumma sholli wa sallem wa baarik alaihi wa 'ala aaleh wa ashhabeh...

1 comment:

  1. Salam. Makash dah berkunjung dan linknya. Blog antum juga udah saya link di list saya, "Other Countries". Salam tuk teman2 di Yaman

    ReplyDelete