Wednesday, April 1, 2009

Kemalangan sebelum Final Exam yang terakhir...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani akan hamba-hambaNya.

Semalam, kira-kira jam 11pagi SMS daripada cousin saya Irwan di Shah Alam masuk ke Nokia 5300 saya. Isinya, “Salam. Ju, bila nak balik kedah?”. Jawapan saya, “Aku balik lambat lagi Iwan, 3hb ni start final exam insyaAllah. Doakan na. Awat?”. Selang beberapa saat, masuk sms seterusnya, “Mak aku kena pi buat check-up kat Hospital Aloq Staq 18hb ni, ingat kalau hang balik sama tarikh, boleh balik dengan Chu sebab Mira sekolah”. Saya pun jawab, “Sory”. Sambungannya, “Iwan, klu aku nak pi tidoq kat umah hang buang semalam bleh? Dah rindu kat Chu”. Dia kata, “Ok, mai la umah!”. Sejurus tamat diskusi kami yang berapa interesting sangat, saya masih berkira-kira, nak pi ka dak ke Shah Alam. Tapi teringat kerinduan pada mak di Kedah beberapa hari ni buat saya terfikir, pi ja la. Tak boleh jumpa mak, jumpa adik mak kira kher (ok) la kot insyaAllah. Sememangnya Chu ni adik kandung mak yang paling rapat dengan saya.

Sampai melepasi lunch hour, saya masih belum bersiap. Adik sebilik, Ida dah berletiaq (berleter). “Jadi pegi Shah Alam tak kak Ju?”. “Hmmm, jadi kot, tapi nanti la dulu”. Usai solat zuhur, Ida pun beransur ke kelas. Hampir masuk waktu ‘Asar, adik ni dah pun selamat balik kelas. Dia terkejut tengok saya still terhegeh-hegeh iron baju. Geleng kepala dia dengan kelembapan saya hu.. Mulut dia tak lepas membebel, “Tak siap lagi kak ju? Ingat dah selamat sampai Shah Alam he.. Dah nak dekat habis office hour ni kak ju, nanti mesti jem teruk”. Saya jawab, “Yes, I knew it dear. Satgi pas solat ‘Asar kak ju pi la he….”. Selesai solat 'Asar, saya pun bersiap dan mengucapkan ma’assalamah pada Ida.

Saya memilih untuk melalui MRR2 kerana percaya bila dah masuk ke KESAS nanti perjalanan saya akan lancar insyaAllah. Kenderaan bergerak agak perlahan tapi masih belum begitu sesak. Saya bernafas lega dan syukur pada Allah. Sampailah di atas flyover sebelum Pandan Indah. Saya yang berada di lane satu memilih untuk masuk ke lane dua. Saya memberi signal ke kiri dan mata liar melihat cermin tepi dan belakang. Setelah hati saya yakin line clear, saya pun bergerak perlahan dan masuk ke lane dua.

Tiba-tiba, entah dari langit mana datangnya sebuah kereta melanggar belakang kereta saya, Allahu Allah. Saya terus brek kereta dan terpegun beberapa saat. Hati saya tertanya-tanya, “Ya Allah, kereta aku ke yang kena langgar?) (soalan ape tuh huhu…). Hati saya jadi percaya bila terpandangkan sebuah kereta putih tersasar ke tepi dengan agak dasyat dan cermin tepi kereta saya ‘cedera’ dan termasuk ke dalam akibat hentakan momentum dari perlanggaran tadi. (tapi bukan salah gua ok!, dia yang langgar gua!)

Saya terdiam beberapa ketika. Hanya kalimah “Ya Allah” berulang kali keluar dari bibir saya. “Doakan hamba wahai Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam”. Saya melihat kereta Honda Civic lama dah tersasar ke tepi. The owner of the car keluar sekejap untuk melihat kecederaan kereta dia sedang saya masih terpaku di dalam kereta . Saya seolah-olah belum mahu percaya yang sayalah yang terlibat dalam kemalangan pada petang itu.

Tapi apabila pemilik kereta yang melanggar saya masuk kembali ke dalam kereta dia dan mula bergerak perlahan, saya seperti baru sedar dari mamai (tak betul langsung timing nak mimpi sekejap kan huhu..). Hati saya tertanya, “Dia nak lari ke Ya Allah”. Saya menjadi sedikit kalut. “Aku nak buat apa ni Ya Allah?”. Dungu betul kan hu… saya teringat, “Ha, amik nombor plat kereta dia!” dengan tangan yang sedikit terketar saya mencatat nombor plat kereta dia di dalam handphone. Sempat lagi terlintas dibenak saya, “Nombor plat jenis apa ni? Quite rare pada pandangan mata saya”. Kemudian saya ON kan lampu kecemasan lalu bergegas keluar dari kereta dan lock the door. Wallet dan handphone ana tak lupa beb, Alhamdulillah. (ana plak, tadi saya, pastu gua, pasni aku pulak. Hmmm, lantak la labu).

Kereta putih tu perlahan-lahan meninggalkan saya. Tapi Alhamdulillah, Allah yang Bersangatan Baik tu menghantarkan seorang Pakcik teksi yang baik hati untuk membantu hambaNya yang lemah. Pakcik tu membunyikan hon teksi dia berkali-kali lalu memintas kereta yang melanggar saya tadi. Hanya Allah yang Maha Tahu keadaan hati saya ketika itu, Allahu Allah. Apabila sampai ke cermin ‘driver’ kereta tadi, seorang Brother menurunkan cermin tingkap keretanya. Kelihatannya agak takut-takut dan mata dia agak merah. (menangis ke ha? I’m just joking huhu….). Pakcik teksi tadi sempat nasihat dia, “Kena tanggungjawab la Brother, jangan lari pulak!”. Lelaki tadi menganggukkan kepala sambil cuba meyakinkan saya, “Saya tak lari kak, kita settle cara baik”. Siapa kakak yang dia maksudkan tadi? Saya ke ha? Sekali lagi soalan yang tak berapa nak pandai. Itulah padahnya bila selalu perasan muda haha...

Disebabkan Pakcik teksi tu ada customer dalam kereta merah dan putih dia, dia terpaksa pergi tapi sempat ingatkan saya suruh ambil IC or licence Brother tadi supaya dia tak lari. Saya pun bertindak mengikut arahan! Hait! Entah apa la yang menarik sangat sampai berbondong-bondong kereta berhenti di bahu jalan. Saya tertanya-tanya, “diorang ni memang nak tolong kami yang ditimpa musibah ni or nak tolong tengok je?”. Hmmm, rupanya kebanyakan mereka mempunyai misi dan visi yang lebih gempak dari apa yang saya fikirkan. (syabas bete!).

Kembali ke cerpen saya tadi. Brother tu pun turun dari kereta dengan wajah yang agak tension. Bukan saya ke yang sepatutnya lebih tension dari dia? Confuse, confuse. Seorang Brother yang lain menawarkan diri untuk ubah kereta saya ke tepi sedang saya berbincang dengan the owner of white Honda Civic. Alhamdulillah, Allah masih sedikit menenangkan saya sampai masih bisa tersenyum yang entah ikhlas entah tidak pada Brother yang dah melanggar belakang dan pintu kiri kereta saya. Yang penting senyum la gak sebab Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam kata senyum tu sedeqah (terima kasih wahai Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam kerana telah mengajarkan kami segala akhlaq baik sesama manusia).

Panjang perbincangan kami. Mula-mula kami decide untuk report polis. Tapi Brother tu mintak settle atas jalan sebab yang pertama, tayar kereta dia meletup, jadi dia tak dapat kawal kereta dia, tu yang terlanggar kereta saya. Secondly, dia drive kereta Singapore milik abang dia sedangkan he owned lesen Malaysia. Thirdly sebab kereta yang dia pandu tu kereta Singapore, saya pun tak boleh claim atas insurance kereta dia nanti. Kesian la pulak! Patut la macam tak pernah saya nampak nombor plat kereta dia tadi. Ingatkan dari planet lain hu... Ilmu baru bagi saya.

You all know something? Rupanya kereta-kereta yang berhenti di belakang kereta kami merupakan ‘duta’ workshop masing-masing untuk buat business dengan orang-orang yang ditimpa musibah. Tapi sungguh saya tak nafikan kehadiran diorang agak membantu walaupun agak memeningkan kepala. Sekurang-kurangnya saya dapat peluang bertanya quotation, kos untuk baiki keta saya sebab saya agak ‘kayu’ dalam bab-bab camni. Kalau nak tanya quotation sebiji clay brick ke, harga sekampit cement ke, kos pemasangan air-conditioning system di hospital Temerloh ke, boleh la saya cuba jawab kot insyaAllah. Jazakumullah khiran jaza pada kalian (bravo!).

Cuma agak sedih melihat lakonan dan ketidakjujuran sesetengah daripada kalangan mereka. Anyway, mudah-mudahan kita semua menjadi ummat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam yang lebih jujur selepas ini, amen. Saya mula call beberapa orang saudara-mara yang mungkin dapat membantu, menenangkan dan mendoakan saya. Kecut juga apabila seorang perempuan berdiri di bahu jalan dan hampir semua kereta bergerak perlahan dan mata-mata mereka cuba mengenal-pasti siapakah gerangan yang accident pada petang yang berbahagia ini. Saya la orangnya he...

Saya cuba call cousin saya yang owned bengkel mengetuk dan mengecat keta that located at Wangsa Maju, Abang Edy. Sebak juga bila dia kata tak dapat datang melihat sendiri kereta saya. Tapi sekurang-kurangnya dia boleh quote range kos membaiki kereta saya. Alhamdulillah ‘ala kulli hal then! Kemudian saya call abang kepada Abang Edy, Abang Udin minta beliau datang, temankan saya sekurang-kurangnya sebab beliau sebaya dengan mak saya. Rumah beliau pun dekat dengan tempat kejadian. Beliau terus bergegas datang walaupun ambil masa yang lebih lama dari biasa. Semuanya gara-gara saya tersalah explain the exact location I’m was standing at that time. Ni lagi satu ‘kayu’ huhu..

Dengan hati yang berat, saya terpaksa juga call abang saya who owned kereta Wira yang pandu. Saya sempat menyebut, “Tenang na bang, kereta abang accident. Tapi ana selamat Alhamdulillah”. Saya explain apa yang patut dan bagitau abang saya price yang Brother tadi offer kalau saya setuju selesaikan cara baik. Boleh saya gambarkan betapa terkejutnya abang saya since saya satu-satunya adik perempuan yang dia ada (perasan la plak…). Belum sempat saya nak minta abang rahsiakan dari pengetahuan mak abah dulu sebab takut mereka bimbang, abang terus mencelah, “Sat, abang bincang dengan abah. Abah ada dengan abang ni!”. Terkedu saya seketika.

Bimbang sungguh saya dengan impak berita saya terlibat dalam kemalangan pada hati seorang abah yang menatang saya bagai minyak yang penuh. (sempat lagi ber’falsampah’ menggunakan kamus peribahasa Melayu hehe…). Abang call semula dan explain pendapat dia. Saya kenal sifat abah yang satu ni. Abah tak boleh berbicara dengan saya ketika saya ditimpa musibah. Semasa saya dimasukkan ke ward HKL hampir setahun yang lalu pun abah tak bisa bicara. Bimbang dia tersebak tanpa sengaja mungkin. “Maafkan ananda abah na”.

Saya membuat panggilan pada Irwan juga since dia seorang polis walaupun di bahagian jenayah. Mintak nasihat undang-undang. Mintak dia bagitau mak dia juga. Bimbang juga saya buat Chu tertunggu-tunggu kehadiran saya. Terasa agak mustahil nak meneruskan perjalanan ke Seksyen 19, Shah Alam selepas apa yang berlaku. Saya dapat menangkap suara kebimbangan dari nada percakapannya. Sebelum mengakhiri perbualan singkat kami, saya mintak Chu doakan saya juga. Orang seterusnya yang saya hubungi ialah Pakcik di Sri Gombak. Minta doa pastinya! Jazakumullah khairan jaza’ pakcik!

Sambil tu saya dan Brother tadi meneruskan diskusi kami yang tertangguh sebab dia pun membuat beberapa panggilan seperti saya. Mengadu kat mak dia kot huhu… (ish, tak baik fikir camtu). Yang paling ‘tak boleh blah’, datang seorang lelaki memakai t-shirt berkolar color blue black yang tertulis DUN apa entah. “Sapa pulak mamat ni? Tak nampak macam wakil rakyat pun. Guna “walkie-talkie” lak tuh! Penyampai radio Era yang melaporkan keadaan jalan raya di sekitar ibukota ke! Tak sesuai la bang, orang tengah ditimpa musibah ni! Luku di kedua-dua belah kepala satgi baru tau!”, saya bermonolog sendiri.

Selepas, cousin saya sampai, forum antara saya dan Brother tadi cuba diakhirkan secepat mungkin. Kami pun dah lama berdiri di tepi jalan. Lebih sejam kot. Akhirnya kami mencapai kata putus. Lebih dari separuh kos membaiki kereta saya dalam bentuk cash. Selebihnya menggunakan cash cek. Walaupun still ada sikit kebimbangan dalam hati saya, saya pujuk hati agar bertawakkal pada Allah yang satu. Tak larat dah rasa nak memanjangkan cerita. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam pun mengajarkan kita agar bertolak ansur sesama Muslim kan.

Saya sempat melihat IC Brother tadi sebelum memulangkan kepada tuannya. “Muda dua tahun dari aku rupanya, patut la cam takut-takut ja”. Saya tersenyum sendiri. Sebelum membawa kereta saya ke bengkel sepupu saya, sempat saya meminta diri pada ‘adik’ yang melanggar kereta saya tadi. Saya juga minta maaf kiranya dah menyusahkan dia. Dia kelihatannya agak terkejut dengan ucapan maaf saya. Mungkin dia rasa bersalah sebab saya pula yang meminta maaf, bukan dia. Finally, kami berpisah secara baik Alhamdulillah. Mudah-mudahan kami sama-sama redha dan tak berdendam sesama sendiri.

Dipendekkan cerita saya yang agak panjang ni, Allah masih memberikan saya kekuatan untuk memandu kereta ke bengkel cousin saya di Wangsa Maju. Abang Udin meminta diri selepas segalanya selesai. Niat sebenar beliau untuk membeli popia tertangguhkan setelah mendapat panggilan kecemasan daripada saya tadi. Sungguh saya menghargai anak saudara mak yang seorang ni. Tak pernah berkira apabila melibatkan hubungan kekeluargaan. Kemudian Abang Edy menjemput saya ke rumah dia di Wangsa Maju untuk bertenang sekejap kalau masih ada sisa terkejut. Kami bersembang sekejap sebelum solat maghrib.

Dapat saya rasakan saat berdiri di hadapan Allah selepas musibah yang menimpa membuatkan hati saya sebak dan insaf akan dosa-dosa sendiri. Sungguh Allah itu bersangatan baikNya. Apabila kita lalai dan mengabaikan khabar iman yang jatuh merudum, Allah datangkan musibah untuk kita kembali kepadaNya. Segalanya untuk manfaat hambaNya semata. Sememangnya tak terjejas sedikit pun kemuliaan dan kehebatan Allah sekiranya kita melupakanNya. Namun apabila kasih Allah kepada hambaNya mengatasi segalanya, Dia masih sudi menghulurkan musibah untuk menarikkan hambaNya yang ingkar kembali kepadaNya. Semata-mata agar kita selamat. Baiknya Engkau Tuhan.

Inilah salah satu tarbiyah daripada Tuhan sepanjang melalui hidup yang entah bila akan berakhir. Semuanya dalam rahsia dan ketentuan Allah. Ampuni segala keterlanjuran hamba Tuhan dan sekali lagi hamba mohon maaf kerana berkali-kali mengecewakan Baginda Nabi sallallahu ‘alaihi wa aalihi wa shohbihi wa sallam.

"Allahumma sholli wa sallem wa bbarik 'alaihi wa 'ala aaleh wa ashhabeh"

6 comments:

  1. masyaALLAH..kak muni baru tau berita ni dari nana..cpt2 balik baca per dah berlaku kat sahabat sorang ni..
    sykur sgt2 jue xder paper..2 yg pling penting..yela tgh org cbok nak exam..mcm2 leh jadik..

    ALLAH sayang kat jue..syukur sgt2..mintak dijauhkan perkara yg x mampu kiter hadapi..sungguh ALLAH lebih tahu

    ReplyDelete
  2. kak muni, syukran atas perhatiannya.

    sabtu lepas ju dah accident di kuala terengganu kak. tapi bukan ju yang drive, adik ipar kak ikin yang tengah pregnant. tapi Alhamdulillah, kami suma selamat. kejadian yang hampir sama, orang langgar belakang.

    memang ju tau dalam sehari 70kali malaikat maut dtg ziarah kita cuma 3, 4 hari lepas malaikat Allah nak ju sedar akan kehadirannya dan bila sampai masanya kita akan dijemput pulang bertemu Allah.

    entah macam mana nak mengadap Allah kan kak... nak bertemu Rasulullah SAWS juga... apa jawapan yang kita ada untuk menjawab segala persoalan...

    mudah2an kita semua selamat bi jah Saiyyiduna Rasulullah SAWS. hanya syafa'at Baginda yang bisa menyelamatkan kita semua...jadi

    wahai Rasulullah, Kekasih Allah yang mulia, bantulah kami. sungguh Engkaulah sandaran kami selepas Allah yang Maha Esa...

    ReplyDelete
  3. ya ALLAH betol tu jue..sama2 la kiter doa pemergian kiter mengadapNYA dalam keadaan yg baik dan kiter sedar..insyaALLAH sama2 doa iyer..

    ReplyDelete
  4. Askum ukht..habibti.

    Kasihannya. Semoga sabar ya. Hadiah dari Allah. Tujahan kasih sayangNya juga.

    Take care

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Bila baca sekali lagi, lucu pun ada. Pandai Ju membuat lawak versi sinikal juga ya.:)

    ReplyDelete
  6. Ukht alqasam

    Jazakumullah khairan jaza' atas takziahnya.

    Syukran juga atas ziarah kali pertama & keduanya ^_^

    ReplyDelete